Trwa ładowanie proszę czekać ...

Zakupy online: urządzenia mobilne doganiają komputery.

17 marca 2017

Rozwój technologii sprawił, że polscy e-konsumenci coraz częściej sięgają do urządzeń mobilnych, kiedy chcą dokonać zakupu w Internecie. Aż 41% internautów używa w tym celu smartfona, 24% Sięgnie po tablet, a 2% wykorzysta czytnik e-booków. Więcej informacji na ten temat zajdziesz w raporcie na temat polskiego rynku e-commerce.

Potęga M-commerce
Według najnowszych statystyk, aż 41% e-konsumentów używa smartfonów w celu zrobienia zakupów (to o 4% więcej niż w ubiegłym roku). E-zakupy dokonane przy użyciu tabletów i czytników e-booków pozostają na tym samym poziomie co rok temu (tj. kolejno 24% i 3%), natomiast komputery stacjonarne wskazało 57% ankietowanych. Najczęściej jednak internauci wykorzystują laptopy, w celu zrobienia zakupów online ─ korzysta z nich 81% e-konsumentów.

Interfejs wciąż problematyczny
Pomimo coraz większego zainteresowania m-commerce i coraz częstszego do sięgania po tego typu rozwiązania, internauci skarżą się na różne trudności w czasie robienia zakupów online. Największym problem stanowi interfejs niektórych stron. Więcej niż połowa e-konsumentów korzystająca z urządzeń mobilnych mówi o uciążliwych formularzach (58%) oraz uskarża się na brak mobilnych wersji niektórych stron (52%). Warto jednak podkreślić, że w 2015 roku na te niedogodności zwróciło uwagę odpowiednio 61% i 56%. E-konsumenci często skarżą się też na płatności za e-zakupy, kiedy korzystają z urządzeń mobilnych (26% ankietowanych w 2015 roku, a w 2016 było to aż 40%).

Wielokanałowość zakupów
Z dostępnych statystyk wiemy, że nawet 61% respondentów zaczyna swoje e-zakupy przy użyciu smartfona, a kończyło je na komputerze lub tablecie. Wartości te prawdopodobnie będą rosły. Dotyczy to tak samo osób, które będą dokonywać zakupów przy użyciu smartfonów, jak i tych, które rozpoczynają swoje zakupy na urządzeniach mobilnych. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, kiedy zakupy mobilne prześcigną popularnością zakupy dokonywane przy pomocy laptopów. W zeszłoroczny Cyber Monday w USA aż 49% badanych skorzystało z e-zakupów oraz 28% transakcji zrealizowano przy użyciu urządzeń mobilnych. Ponieważ ruchu mobilny ciągle wzrasta, spodziewamy się, że Polacy również coraz częściej będą dokonywali swoje zakupy za pomocą smartfonów i tabletów. Ten trend będzie się cały czas rozwijał, a kto wie, czy urządzenia mobilne nie wyprzedzą wkrótce komputerów.